Video
Luleåbiennalen 2020 års curatorer Karin Bähler Lavér, Emily Fahlén och Asrin Haidari samt konstnären Erik Thörnqvist, tar med dig på en guidad videotur genom biennalens sex utställningar: Luleå konsthall, Norrbottens museum, Välkommaskolan, Havremagasinet länskonsthall, Galleri Syster och Silvermuseet. På Svenska.
Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden. Guidad videotur med Karin Bähler Lavér.
Filmning och klippning: Thomas Hämén.
Luleåbiennalen 2020 års curatorer Karin Bähler Lavér, Emily Fahlén och Asrin Haidari samt konstnären Erik Thörnqvist, tar med dig på en guidad videotur genom biennalens sex utställningar: Luleå konsthall, Norrbottens museum, Välkommaskolan, Havremagasinet länskonsthall, Galleri Syster och Silvermuseet. På Svenska.
Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden. Guidad videotur med curator Asrin Haidari, Välkommaskolan.
Filmning och klippning: Thomas Hämén.
Luleåbiennalen 2020 års curatorer Karin Bähler Lavér, Emily Fahlén och Asrin Haidari samt konstnären Erik Thörnqvist, tar med dig på en guidad videotur genom biennalens sex utställningar: Luleå konsthall, Norrbottens museum, Välkommaskolan, Havremagasinet länskonsthall, Galleri Syster och Silvermuseet. På Svenska.
Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden. Guidad videotur med curator Emily Fahlén, Luleå konsthall.
Filmning och klippning: Thomas Hämén.
Luleåbiennalen 2020 års curatorer Karin Bähler Lavér, Emily Fahlén och Asrin Haidari samt konstnären Erik Thörnqvist, tar med dig på en guidad videotur genom biennalens sex utställningar: Luleå konsthall, Norrbottens museum, Välkommaskolan, Havremagasinet länskonsthall, Galleri Syster och Silvermuseet. På Svenska.
Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden. Guidad videotur med curator Karin Bählér Laver, Galleri Syster.
Filmning och klippning: Thomas Hämén.
Luleåbiennalen 2020 års curatorer Karin Bähler Lavér, Emily Fahlén och Asrin Haidari samt konstnären Erik Thörnqvist, tar med dig på en guidad videotur genom biennalens sex utställningar: Luleå konsthall, Norrbottens museum, Välkommaskolan, Havremagasinet länskonsthall, Galleri Syster och Silvermuseet. På Svenska.
Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden. Guidad videotur med konstnären Erik Thörnqvist, Norrbottens museum.
Filmning och klippning: Thomas Hämén.
Luleåbiennalen 2020 års curatorer Karin Bähler Lavér, Emily Fahlén och Asrin Haidari samt konstnären Erik Thörnqvist, tar med dig på en guidad videotur genom biennalens sex utställningar: Luleå konsthall, Norrbottens museum, Välkommaskolan, Havremagasinet länskonsthall, Galleri Syster och Silvermuseet. På Svenska.
Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden. Guidad videotur med curator Karin Bählér Laver, Silvermuseet.
Filmning och klippning: Thomas Hämén.
Videotur av curator Edi Muka, Statens konstråd. Vävda sånger dyker upp i biennalens olika utställningar såväl som på offentliga platser i Norrbotten. Vävda sånger väcker frågor om något så konkret som jorden vi vandrar på och hur vi lever våra liv på den. Jorden som på en gång härbärgerar en profan och en magisk symbolik, en materialiserad grund både för helighet, liv och död, rakt under våra fötter. På Välkommaskolan i Malmberget sammankopplas denna linje med ett lokalt landskap och en rämnande jord som följer av gruvindustrins verkningar. Skolan har redan evakuerats och kommer strax efter utställningens slut att rivas. I det före detta fängelset Vita Duvan i Luleå får vi delta i en sonisk installation om sångens sammanbindande kraft kopplat till den kvinnohistoria som platsen inrymmer. På Luleå konsthall möter vi historien om en enigmatisk trollkarl och hans förmultnade trollerifabrik, vilken jorden just nu håller på att uppsluka, i Jokkmokks utkant. På Luleå tekniska högskola och vid den storslagna Storforsen tar vi del av skulpturala former gjorda av näver som spränger ur marken och dess inneboende berättelser.
Filmning och klippning: Thomas Hämén
Info:
Datum: 21.11.2020~14.2.2021
Under två dagar, 2~3 januari, ges en unik chans att ta del av ett urval videoverk online från årets biennal: Tiden på jorden. En privat biosalong i vilans tid i väntan på ljusare tider. Gemensamt för filmerna är inslagen av magisk realism– verklighetens betongkomplex samspelar med det som svävar, spökar och kommer till liv.
Filmerna kommer att ligga uppe för online streaming kl 12:00 lördag 2 januari – kl 24:00, söndag 3 januari.
~
Videoverk i programmet inkluderar:
Gago Gagoshidze, The Invisible Hand of My Father, 2019
Ana Vaz, Sacris Pulso, 2008
Peter Weiss & Hans Nordenström, Enligt lag, 1957
~
Gago Gagoshidze, The Invisible Hand of My Father, 2019
Giorgi Gago Gagoshidze porträtterar sin far och dennes högra hand: Fadern tillhörde den våg av migranter som efter Sovjetunionens fall sökte arbete i västeuropeiska länder. Som byggarbetare spelade handen en avgörande roll för hans ekonomiska och sociala liv, och försörjde hans familj under det decennium som han arbetade i Europa. Filmen utspelar sig i en förändrad tillvaro; efter en arbetsplatsolycka 2008 i vilken fadern förlorade sin hand i en cementblandare. Som en följd av olyckan återvände han och bosatte sig i familjens sommarstuga i Racha. Där lever han ett stillsamt liv möjliggjort av en portugisisk invalidpension. Handen svävar som en ande över hans tillvaro i Kaukasus storslagna omgivningar, den påminner oss om premissen för livet i bergen och det faktum att olyckan ägde rum ”i rätt tid”: Just innan den globala marknadens ”osynliga hand” förlorade sitt grepp. Handen görs till en symbol för skiftande ekonomiska landskap – en protes med vilken det inte går att skapa sig en meningsfull relation.
Giorgi Gago Gagoshidze (f. 1983, Kutaisi) är konstnär verksam i Berlin.
~
Ana Vaz, Sacris Pulso, 2008
Vidsträckta ytor mellan blockformade bostadshus och experimentella betongstrukturer utgör skådeplatsen för en reflektion över staden Brasília i Ana Vaz videoverk Sacris Pulso. Genom rader ur författaren Clarice Lispectors böcker framträder Brasiliens centralplanerade huvudstad som ett spöke från den arkitektoniska modernismens utopi, och med kollagets överlagringar arbetar sig Vaz fram till anakronismen som princip. För det är kring temporalitetens paradoxer som filmen kretsar, i sin gestaltning av en värld där framstegsberättelsen förlorat sin trovärdighet och där en sträng som slås an på ett basinstrument kan få bilar, linbanor och vattenfall att byta riktning för att i en sugande rörelse i stället dras baklänges. Tack till Light Cone, Paris.
Ana Vaz (f. 1986, Brasília) är konstnär och filmskapare verksam i Paris.
~
Peter Weiss & Hans Nordenström, Enligt lag, 1957
I Enligt lag från 1957 gör Peter Weiss en genomträngande dokumentär skildring om klaustrofobi, alienation och sexualnöden i ett ungdomsfängelsei 1950-talets Uppsala. Från oväntade vinklar fångar han den avskalade fasaden och dystra interiören. Dessa sekvenser visualiserar på suggestiv väg maktens strukturer i ett fängelse. Filmen inleds med texten ”Denna film har censurerats av staten. Vi, som gjort filmen, har hindrats i vår yttrandefrihet. Ni, som ser filmen, ansågs kunna ta skada av vissa verklighetsdetaljer. Sluttext: rättvisa skild från kärlek blir hämnd.” Tack till Filmform.
Peter Weiss (1916, Potsdam–1982, Stockholm) var konstnär, författare och regissör.
Hans Nordenström (1927~2004, Stockholm) var arkitekt och konstnär.
Info:
Datum:
Tid: 12:00~00:00
Lulu är hur Luleå benämndes i skrift första gången 1327, ett namn med samiskt ursprung som kan uttydas ”östligt vatten”. Det har fått ge namnet till Luleåbiennalens journal vars första nummer gavs ut i samband med Luleåbiennalen 2018. Under årets biennal ges läsarna genom fyra nummer olika ingångar till biennalens tematik kring realismens giltighet idag. Lulu-journalen görs av biennalens konstnärliga ledare och inbjudna gästredaktörer. Tidningen publiceras här och går att ladda ner för utskrift. Formgivning: Aron Kullander-Östling & Stina Löfgren.
ISSN: 2003~1254
Radio 65.22 är ett tvärsnitt av biennalens tema och innehåll som förstärker och tillgängliggör skrivna texter, gestaltade situationer och konstnärliga röster. Radio 65.22 möjliggör också för dig som inte kan uppleva Luleåbiennalen på plats i Norrbotten att ta del av valda delar av årets aktiviteter. Vi vill skriva in oss i en experimentell och utforskande radiotradition där själva mediet blir en plattform för vår idé om radio och dess förmåga att skildra och avspegla vår omvärld. Radio 65.22 får till uppgift att på ytterligare sätt berätta om verkligheten, som kanske inte är möjligt genom bilden eller texten.
Under Brottstycken: Tiden på jorden presenteras radioprogram och ljudverk i olika genrer och former som på ett eller annat sätt är ett utsnitt ur årets biennal. Platsens ande är ett turnerande litteratursamtal om språk och plats. Under ledning av kulturjournalisten och författaren Kerstin Wixe söker vi upp platser som varit avgörande för en författares berättelser eller bär berättelsens historia. Även DeKonstruktion handlar om plats: en serie program som utspelar sig i Malmberget. Vävda sånger är en fördjupande serie radioprogram som accentuerar sången, röstens och berättandets roll i skapandet av nya världsbilder och -ordningar. Vävda sånger har producerats i samarbete med Statens konstråd.
Lyssna, begrunda, njut!