Luleåbiennalen 2020:
Tiden på jorden / Time on Earth
21.11.2020~14.2.2021
Sista chansen att ta del av Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden
Onsdag 10 februari, kl 16~20 samt lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 12~16
Galleri Syster håller öppet. Grupputställning med Augusta Strömberg, Susanna Jablonski och Ana Vaz.
Torsdag 11 februari– söndag 14 februari, kl 12~16
Havremagasinet länskonsthall i Boden håller öppet. Grupputställning med Beatrice Gibson, Susanna Jablonski, Birgitta Linhart, Fathia Mohidin, Charlotte Posenenske, Tommy Tommie och Danae Valenza.
Lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 14~18
Det gamla fängelset Vita Duvan håller öppet med Maria W Horns hyllade Elektroakustiska komposition "Den vita duvans lament"
Lördag 13 februari, kl 15~19
Konstnären Markus Öhrn och poeten David Väyrynens ljudinstallation "Bikt" ställs ut på isen nedanför Residensgatan i Luleå. Lyssna till ljudsatta vittnesmål av den äldre generationens tornedalskvinnor.
Boka gärna ditt besök via Billetto. Drop in i mån av plats!
För er som inte har möjlighet att ta del av Luleåbiennalen på plats arrangeras också en avslutningshelg online med en fullspäckad radio-show) ledd av biennalens curatorer. Här kommer du kunna ta del av konstnärsamtal, ljudverk och specialskrivna essäer!
Luleåbiennalens utställningar på Norrbottens museum, Luleå konsthall, Välkommaskolan i Malmberget och Silvermuseet i Arjeplog förblir stängda.
This introduction by Sharon Sliwinski is taken from www.museumofdreams.org
After Hitler came to power in 1933, Charlotte Beradt, a Berlin-based journalist, began to awaken night after night bathed in perspiration, teeth clenched in terror. On one of these nights, after dreaming of being hunted “from pillar to post” by storm troopers, a new thought arrived: what if she wasn’t the only one? What if the things that appeared in her nightmares were also being visited upon other people? This startling thought set in motion the seeds of a research project. Beradt quietly began to query people about their dream-life, documenting the nocturnal visions the regime had induced as "new and explicit proof of the dictatorship."
This turned out to be no easy task. People were reluctant and sometimes afraid to confide their dreams. Beradt reports a half a dozen instances in which individuals dreamed that it was forbidden to dream (but did so anyway). She canvassed a broad cross section of the population: from students and lawyers to manufacturers and housewives. Altogether, she obtained dream reports from more than three hundred Berliners.
As a Jew, she was eventually compelled to leave the country, and in 1939, she and her husband made their way to New York, where they joined a community of exiles—a “tribe” of ex-Berliners that included Hannah Arendt and Heinrich Blücher. During the war, a New York–based leftist magazine called Free World published a short article about her collection of dreams. In 1966, with Arendt’s help, Beradt published a book-length study under the title, Das Dritte Reich des Traums. An English-language edition, The Third Reich of Dreams, which included an essay by Bruno Bettelheim, quickly followed in 1968.
Radio 65.22 är ett tvärsnitt av biennalens tema och innehåll som förstärker och tillgängliggör skrivna texter, gestaltade situationer och konstnärliga röster. Radio 65.22 möjliggör också för dig som inte kan uppleva Luleåbiennalen på plats i Norrbotten att ta del av valda delar av årets aktiviteter. Vi vill skriva in oss i en experimentell och utforskande radiotradition där själva mediet blir en plattform för vår idé om radio och dess förmåga att skildra och avspegla vår omvärld. Radio 65.22 får till uppgift att på ytterligare sätt berätta om verkligheten, som kanske inte är möjligt genom bilden eller texten.
Under Brottstycken: Tiden på jorden presenteras radioprogram och ljudverk i olika genrer och former som på ett eller annat sätt är ett utsnitt ur årets biennal. Platsens ande är ett turnerande litteratursamtal om språk och plats. Under ledning av kulturjournalisten och författaren Kerstin Wixe söker vi upp platser som varit avgörande för en författares berättelser eller bär berättelsens historia. Även DeKonstruktion handlar om plats: en serie program som utspelar sig i Malmberget. Vävda sånger är en fördjupande serie radioprogram som accentuerar sången, röstens och berättandets roll i skapandet av nya världsbilder och -ordningar. Vävda sånger har producerats i samarbete med Statens konstråd.
Lyssna, begrunda, njut!