Luleåbiennalen 2020:
Tiden på jorden / Time on Earth
21.11.2020~14.2.2021
Sista chansen att ta del av Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden
Onsdag 10 februari, kl 16~20 samt lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 12~16
Galleri Syster håller öppet. Grupputställning med Augusta Strömberg, Susanna Jablonski och Ana Vaz.
Torsdag 11 februari– söndag 14 februari, kl 12~16
Havremagasinet länskonsthall i Boden håller öppet. Grupputställning med Beatrice Gibson, Susanna Jablonski, Birgitta Linhart, Fathia Mohidin, Charlotte Posenenske, Tommy Tommie och Danae Valenza.
Lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 14~18
Det gamla fängelset Vita Duvan håller öppet med Maria W Horns hyllade Elektroakustiska komposition "Den vita duvans lament"
Lördag 13 februari, kl 15~19
Konstnären Markus Öhrn och poeten David Väyrynens ljudinstallation "Bikt" ställs ut på isen nedanför Residensgatan i Luleå. Lyssna till ljudsatta vittnesmål av den äldre generationens tornedalskvinnor.
Boka gärna ditt besök via Billetto. Drop in i mån av plats!
För er som inte har möjlighet att ta del av Luleåbiennalen på plats arrangeras också en avslutningshelg online med en fullspäckad radio-show) ledd av biennalens curatorer. Här kommer du kunna ta del av konstnärsamtal, ljudverk och specialskrivna essäer!
Luleåbiennalens utställningar på Norrbottens museum, Luleå konsthall, Välkommaskolan i Malmberget och Silvermuseet i Arjeplog förblir stängda.
Med tiden har jag blivit övertygad om att det sistnämnda är det rimligaste sättet att närma sig konsten. Vi ska inte värdera konsten i förhållande till en avskild, estetisk sfär. Vi ska snarare se den som en metod för att framställa, kommentera eller förändra den mänskliga och sociala helheten. Först när konsten framstår som relevant blir den riktigt intressant.
I åtminstone ett par decennier har kulturklimatet i många länder och på många platser vitaliserats av en mängd kritiska och samhällsgranskande konstprojekt och konstnärskap. Konstinstitutionerna upplåter sig åt konstnärer som bearbetar globala politiska frågor – från gränser och migration över kapitalism och miljöförstöring till rasism och folkmord – ofta i lokala och djupt existentiella sammanhang. Ibland driver konstnärerna igång demokratiska processer som ska få publiken att ta ställning. De ställer samhället på scenen så att vi ska få syn på det.
Vanligtvis ser vi ju inte samhället, trots att vi lever i det. Vi litar också på samhällets bärkraft, trots att vi vet att den rådande ordningen inte håller i längden. När den undersökande konsten ställer ut samtiden till beskådan börjar vi begripa dess inre mekanik, anar dess tillkortakommanden, upprörs av dess orättvisor, retar oss på dess självsäkerhet. Ville vi egentligen inte något mera, önskade vi inte något annat av livet, än denna samhällsapparat som beskär vår frihet, tämjer våra begär och förstör framtiden för våra barn?
Och plötsligt: det som förut tedde sig som en nykter, realistisk tillit till sakernas tillstånd visar sig vara fantasier och kolartro. Samtidigt visar det sig att konstens så kallade fantasier och överdrifter pekar ut realistiska alternativ till den falska värld som vi upprätthåller.
Den samhällsengagerade konsten av idag fyller därför ett behov, sannolikt därför att de politiska systemen och journalistiken saknar förmåga att ta itu med de avgörande frågorna. När dagens konstnärer, som nu under Luleåbiennalen, utforskar det dolda, konkretiserar det abstrakta, vidgar det verkliga och ger röst åt det förtigna, så spränger de etablerade världsbilder, får sanningar att framstå som lögner, aktualiserar osedda möjligheter och framhäver människor som gör motstånd och rörelser som förändrar samhället. I allt detta fortsätter de längs den moderna konstens kanske mest fascinerande och betydelsefulla linje: realismen.
Åtminstone om vi ser till substansen och metoden. Ser vi däremot till självförståelsen och diskursen som omger samtidskonsten så lyser realismen med sin frånvaro. I ett kulturklimat som präglas av en konst som öppet vidgår sitt politiska och samhällskritiska uppdrag är det egendomligt att varken konstnärerna eller kritikerna knyter an till realismens idé.
Här framträder realismen som stil och epok. Den var på sin tid omstörtande. Konsten väckte skandal och debatt genom att visa samhället utan smink och idealisering. I sin kritik mot den rådande ordningen pekade den också ut bättre möjligheter att leva tillsammans. Den drevs av en vision av en annan framtida ordning, en utopi.
Men från vår tids horisont är realismens stil inte omstörtande utan ett avslutat kapitel. En samtidskonstnär som bekänner sig till realismen riskerar att missförstås för att vilja måla som Gustave Courbet eller Albin Amelin. Och det går ju inte.
Den koloniala relationen präglar konstvärlden alltjämt. De stora konstinstitutionerna styrs av västvärldens pengar, därför även av dess normer. De praktiserande konstnärerna har i större utsträckning gjort upp med kolonialismen. Ofta bearbetar de frågor som den koloniala världsordningen lämnat i arv: global fattigdom, resursexploatering, klimatförändring, migration och väpnade konflikter – stoff av samma slag som realismen en gång grävde fram. Men om dessa konstnärer medgav släktskap med realismen skulle de riskera att ansluta sig till en eurocentrisk arvslinje. Och varför skulle de vilja det? I all synnerhet som många av dem har sin bakgrund i icke-europeiska samhällen och på goda grunder önskar riva ner ett konsthistoriskt paradigm som upphöjt den europeiska konstens epokbegrepp och skolbildningar till tvingande modell. I deras perspektiv är realismen inte ens historisk, utan irrelevant.
Realismen tvingar oss nämligen att tänka ihop två saker som vår kultur gjort till varandras motsatser: konst och sanning. Realismens grundantagande är att de två har med varandra att göra eller rent av förutsätter varandra. Konsten är inte riktigt konst om den inte uppdagar sanningen om människan och hennes samhälle. Och omvänt: sanningen om människan och hennes värld är djupast sett tillgänglig bara i konsten.
Realismen har alltså dubbla lojaliteter. Dels gör den anspråk på att vara konst. Dels hävdar den att den är trogen verkligheten, att den är ”sann”. Konstverket är både ett estetiskt verkningsmedel och ett kognitivt instrument. Det som gör realismen fascinerande och betydelsefull är dessa höga anspråk. Den ser konsten som ett kunskapsinstrument i egen rätt med en särskild förmåga att gestalta samhället.
Anspråken innebär också ett vägval. Ordet realism är en kampsignal, skrev litteraturforskaren Kurt Aspelin i slutet av 1970-talet.(3) Den som vägrar acceptera att det estetiska och det politiska är åtskilda sfärer eller att konsten marginaliseras till en fråga om känslor, underhållning, privatliv eller business kommer förr eller senare att ta ställning för realismen. Varför? Litteraturhistorikern Georg Levine ger en förklaring när han påstår att ordet realism tvingar oss att brottas med några av den kritiska och konstnärliga verksamhetens centrala problem.(4) Varje gång någon använder termen realism, för att definiera den eller för att tillämpa den, för att bedöma ett konstverk eller klargöra en konstnärs särprägel, så öppnas en dörr mellan konsten och samhället. Realismens centrala problem har alltid gällt den konstnärliga processens bidrag till djupare samhällsförståelse och radikal samhällsförändring.
En nutida konstnär som uttryckligen tog ställning för realismen var Allan Sekula. Han skrev i 1990-talets början: ”Det avgörande vägval jag gjorde på sjuttitalet var att ta ställning för en dokumentär socialrealism, utifrån intuitionen att denna påstått utslitna genre rymde dolda möjligheter. Åtminstone en av möjligheterna, tycks det mig, är en bred demokratisk tillgänglighet …”(5)
I Sekulas arbeten kan vi finna några utgångspunkter. Vad betyder realism? Att upprätta kontakt, sätta i förbindelse, spela ut det ena mot det andra, infoga varje händelse och detalj på sin rätta plats i världens helhet. Vad är realistisk aktivitet? En aktivering av konstens inneboende kognitiva potential. En pågående konstnärlig undersökning av den historiska verklighetens bestämmande krafter, konflikter och makter. Varför är en sådan undersökning av de dominerande makterna nödvändig? För att kunna besegra dem och skapa en annan ordning.
Att vi idag ser realismen som passé eller irrelevant beror förmodligen på att det estetiska och kognitiva drivit isär och utvecklats till isolerade eller till och med motsatta fält. Vi förväntar oss inte längre att konsten ska ge kunskap. Idag syns klyvningen till exempel i fenomenet ”konstnärlig forskning”, som i sitt försök att överbrygga tudelningen bekräftar en ledsam nedvärdering av det estetiska uttryckets inneboende kunskapsförmåga.
I en av sina essäer förespråkar kulturteoretikern Fredric Jameson något han kallar kognitiv kartläggning (cognitive mapping).(7) Han börjar med att måla upp en tid någon gång i kapitalismens gryning då en människas erfarenhet och sinnen ännu kunde greppa de sociala och ekonomiska makter som betingade hennes liv. Sedan har utvecklingen gått mot alltmer komplexa relationer mellan människorna och systemet de lever i. Den fenomenologiska erfarenheten hos det individuella subjektet, råmaterialet för varje konstnärlig praktik, kan inte längre ge kunskap om sakernas egentliga tillstånd.
Denna process förklarar den realistiska konstens nedgång och modernismens uppkomst, menar Jameson. Modernismen är ett symptom på människans orienteringsförlust i strukturer som är så invecklade att de blir obegripliga. Men de modernistiska riktningarna bedriver samtidigt en febril kognitiv kartläggning, ett sökande efter former som gör det möjligt att förstå det världsmaskineri som härskar över människan. Vi kan definiera detta slags modernism som en form av realistisk aktivitet. Dess mål är att synliggöra historiska samband och få ”bilderna att ta ställning”, som den franske teoretikern Georges Didi-Huberman skriver i sin bok om modernisten och realisten Bertolt Brecht.(8)
I en förtätad sats ringar Jameson in utgångspunkten för den kognitiva kartläggningens estetik: Det har uppstått en situation, skriver han, där en erfarenhet, i den mån den är autentisk, inte kan ge en sann bild av den samhälleliga verkligheten; och på motsvarande sätt kan vi säga att en modell av verkligheten, i den mån den är sann, aldrig kan bli tillgänglig för autentisk erfarenhet.
Endast konsten kan sluta denna lucka, menar Jameson. Steg för steg, streck för streck fyller den ut gapet mellan människans erfarenhet av samhället och makterna som styr över det. I det färdiga konstverket kan så betraktaren förstå sin plats i systemet, sin situation. Därmed sätter konstverket henne i stånd att förändra situationen.
Strängt taget är den realistiska aktiviteten mindre intresserad av den omedelbara verkligheten än av de ännu alltjämt oförverkligade möjligheterna. Den realistiska aktiviteten styrs därför inte bara av sin fascination och fasa inför det nutida samhället och dess människor i all deras detaljrikedom och mångfald, utan i än högre grad av ett begär efter ett samhälle som är mer rättvist och friare. Så kommer det sig också att realistisk aktivitet är ett bärande inslag i förverkligandet av demokratins möjligheter.
Vår verklighetsuppfattning bestäms i hög grad av de verklighetsbilder vi möter, på samma sätt som vår konstuppfattning i hög grad bestäms av vilka delar av världen som förevisas i konsten. Det avgörande är själva inramningen: Vad får synas i de verklighetsbilder vi möter, vad hamnar utanför ramen? Vad anses så betydelsefullt att det kan ges konstnärlig gestalt, vad anses ovidkommande? Realistisk aktivitet flyttar ramarna för både verklighetsuppfattningen och konstuppfattningen. Så framkallas istället bilder av de möjliga verkligheterna.
Den chilenske konstnären Alfredo Jaar illustrerar vad som står på spel. Han förklarar att han aldrig begripit sig på konstvärldens prioriteringar: “Hur kan det komma sig att ett ämne som trädet i sjuttonhundratalets landskapsmåleri anses vara värt mer forskning och resurser än folkmordet i Rwanda?”(9) En sådan fråga är i sig själv ett exempel på realistisk aktivitet. Med ens går det att föreställa sig folkmordet i Rwanda som självklart bildstoff för konstnärlig framställning och konstvetenskaplig tolkning, åtminstone som lika självklart som trädet i det europeiska landskapsmåleriet. Med denna utvidgning av konstbegreppet vidgas också demokratin: Verklighetsbilderna blir mer jämlika. Ur dem kan gro en ny solidaritet.
Jaars yttrande antyder även en annan dimension i den realistiska aktiviteten. I sin vilja till en sannare världsbild fixerar den ofta en människotyp som ”ramats ut” av samhällets och konstens institutioner. Konstnärer av idag som söker efter figurer som kan förkroppsliga eller typifiera världsordningen ger ofta synlighet åt människor som utsätts för exploatering och politiskt våld. När den kognitiva kartläggningen på så vis sker utifrån offrens och de förtrycktas position uppstår ofrånkomligen en politisk-etisk reflektion som besvärjer fram idéer om mostånd, kanske till och med om en ordning som inte vilar på förtryck och politiskt våld. Realistisk aktivitet ger riktning åt det utopiska tänkandet: Hur skapa en värld där folkmord är otänkbara? En värld utan rasism? Där alla har nog att äta? Där vi inte förstör jorden för framtida generationer?
Frågorna är elementära. Eftersom politikerna av idag väjer undan inför dem, blir det konstens uppgift att utforska dem genom realistisk aktivitet. Konsten tränar betraktaren och publiken i kognitiv kartläggning. Bara genom en noggrann, detaljerad kartläggning av makterna som omger och förtrycker oss kan vi upptäcka öppningar mot den verklighet som återstår att skapa. Realisten är med andra ord inte en människa som har alla sina sinnen inställda på den förhandenvarande verkligheten – husens fasader, byråkratins korridorer, föremålen på bordet, dokumenten från den senaste politiska krisen – utan snarare en människa som önskar förverkliga ett annat samhälle, men som inser att första steget dit är ett noggrant studium, en ideologikritisk demaskering, kanske rent av en absurdistisk eller satirisk nedtagning av det befintliga samhället. Realistisk aktivitet identifierar luckorna i systemet, möjligheterna till en annan ordning, vägarna till frihetens rike.
Mitt i kriget är de samtidigt intensivt upptagna av konsten. På gräset framför sig viker de ut en stor reproduktion av Picassos målning Guernica, ett senkubistiskt montage av hopfantiserade och sönderslagna former och konstellationer – som samtidigt ger de bägge kommunisterna en spegel i vilken de kan avläsa sin egen situation i fascismens natt.(10)
I vännernas samtal om Picasso presenterar Peter Weiss en definition av den realistiska aktiviteten i tre dimensioner. För det första: en subjektiv gestaltning av lidandet, våldet eller döden som drabbar de undertryckta genom de styrande makternas ingrepp. För det andra: en detaljerad och genomträngande kartläggning av dessa härskande makter. Och till sist – en tredje dimension som alstras ur relationen mellan makthavarna och deras offer: en blixtlik uppenbarelse av det motstånd som de undertryckta, skeppsbrutna och slagna är förmögna till, framställt just när motståndet, som Weiss uttryckte det, når ”den högsta graden av emotionell intensitet”.(11)
När en sådan realistisk aktion lyckas blir konstverket en förtätning – Weiss talar om kristalliseringar – som återspeglar alla de kollektiva försök som människor gjort för att förverkliga en rättvis värld. Det förklarar varför realismens historia inte kan begränsas till en epok eller definierbar stil. Den består tvärtom av en serie konstverk från begynnelsen till nuet och vidare framåt. Varje kristall i raden är resultatet av realistisk aktivitet, ett stycke förtätad verklighet, uppdagad och slipad i konstnärens samhällsgranskning, och samtidigt förtätad möjlighet, eftersom konstnären gjort motstånd mot den rådande ordningen, sagt nej, och gestaltat alternativ.
Stefan Jonsson (f. 1961) är författare, kritiker och professor vid Linköpings universitet. Han debuterade 1993 med De andra och har sedan givit ut en rad essäböcker som spänner från konst till politik.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Referenser
Radio 65.22 är ett tvärsnitt av biennalens tema och innehåll som förstärker och tillgängliggör skrivna texter, gestaltade situationer och konstnärliga röster. Radio 65.22 möjliggör också för dig som inte kan uppleva Luleåbiennalen på plats i Norrbotten att ta del av valda delar av årets aktiviteter. Vi vill skriva in oss i en experimentell och utforskande radiotradition där själva mediet blir en plattform för vår idé om radio och dess förmåga att skildra och avspegla vår omvärld. Radio 65.22 får till uppgift att på ytterligare sätt berätta om verkligheten, som kanske inte är möjligt genom bilden eller texten.
Under Brottstycken: Tiden på jorden presenteras radioprogram och ljudverk i olika genrer och former som på ett eller annat sätt är ett utsnitt ur årets biennal. Platsens ande är ett turnerande litteratursamtal om språk och plats. Under ledning av kulturjournalisten och författaren Kerstin Wixe söker vi upp platser som varit avgörande för en författares berättelser eller bär berättelsens historia. Även DeKonstruktion handlar om plats: en serie program som utspelar sig i Malmberget. Vävda sånger är en fördjupande serie radioprogram som accentuerar sången, röstens och berättandets roll i skapandet av nya världsbilder och -ordningar. Vävda sånger har producerats i samarbete med Statens konstråd.
Lyssna, begrunda, njut!