Luleåbiennalen 2020:
Tiden på jorden / Time on Earth
21.11.2020~14.2.2021

Information

Sista chansen att ta del av Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden

Onsdag 10 februari, kl 16~20 samt lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 12~16
Galleri Syster håller öppet. Grupputställning med Augusta Strömberg, Susanna Jablonski och Ana Vaz.

Torsdag 11 februari– söndag 14 februari, kl 12~16
Havremagasinet länskonsthall i Boden håller öppet. Grupputställning med Beatrice Gibson, Susanna Jablonski, Birgitta Linhart, Fathia Mohidin, Charlotte Posenenske, Tommy Tommie och Danae Valenza.

Lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 14~18
Det gamla fängelset Vita Duvan håller öppet med Maria W Horns hyllade Elektroakustiska komposition "Den vita duvans lament"

Lördag 13 februari, kl 15~19
Konstnären Markus Öhrn och poeten David Väyrynens ljudinstallation "Bikt" ställs ut på isen nedanför Residensgatan i Luleå. Lyssna till ljudsatta vittnesmål av den äldre generationens tornedalskvinnor.

Boka gärna ditt besök via Billetto. Drop in i mån av plats!

För er som inte har möjlighet att ta del av Luleåbiennalen på plats arrangeras också en avslutningshelg online med en fullspäckad radio-show) ledd av biennalens curatorer. Här kommer du kunna ta del av konstnärsamtal, ljudverk och specialskrivna essäer!

Luleåbiennalens utställningar på Norrbottens museum, Luleå konsthall, Välkommaskolan i Malmberget och Silvermuseet i Arjeplog förblir stängda.

Lulu är hur Luleå benämndes i skrift första gången 1327, ett namn med samiskt ursprung som kan uttydas ”östligt vatten”. Det har fått ge namnet till Luleåbiennalens journal vars första nummer gavs ut i samband med Luleåbiennalen 2018. Under årets biennal ges läsarna genom fyra nummer olika ingångar till biennalens tematik kring realismens giltighet idag. Lulu-journalen görs av biennalens konstnärliga ledare och inbjudna gästredaktörer. Tidningen publiceras här och går att ladda ner för utskrift. Formgivning: Aron Kullander-Östling & Stina Löfgren.

ISSN: 2003~1254

Crooning Inwardly, Gyrating Discretely
Cara Tolmie

Cara Tolmies praktik kretsar kring rösten, kroppen och de komplexa band som finns dem emellan. Hon utforskar rösten och kroppen - som på samma gång är subjektiva och socialt betingade - som ömsesidigt beroende enheter som både kan mana på och motsäga varandra.

Ljudverket Crooning Inwardly, Gyrating Discreetly väver samman flera inspelningar av en röstövning som konstnären Cara Tolmie själv utvecklat och kallar Internal Singing [Invändig sång]. Såväl som att utforska ljudandet i både in- och utandningen är övningen en själv-lindrande beröringstaktik som Tolmie utvecklat för att lindra symptom efter en hjärnskakning. Det är en synestesisk lyssningsövning som kännetecknas av cirkulära vokalljud, lätta rörelser och beröring som ämnar att förflytta rösten genom och mot andra delar av kroppen än munnen.

Cara låter ljudet arbeta sig fram igenom och omringa kroppens inre topografier och genomdränker rösten genom en labyrint av blodets pulserande och de inre organens rörelser. Resultatet av detta är en musik som lyser upp ögonblicksbilder av kroppen I många olika tillstånd: I rörelse, lyssnande, njutandes, spänd och känslig. Cara framkallar en våg av ljud; ibland lugn och meditativ, ibland på gränsen till obehag, ibland förvillad i ett oroligt omkväde. Ljudverket figurerar också på konstnärens debutalbum, Lit by a car. Ett album som öppnar ett utrymme och en tid för att acceptera de känslor kroppen härbärgerar och ge dem röst.

Cara Tolmies album Lit by a Car är utgivet på skivbolaget Takuroku