Luleåbiennalen 2020:
Tiden på jorden / Time on Earth
21.11.2020~14.2.2021

Information

Sista chansen att ta del av Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden

Onsdag 10 februari, kl 16~20 samt lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 12~16
Galleri Syster håller öppet. Grupputställning med Augusta Strömberg, Susanna Jablonski och Ana Vaz.

Torsdag 11 februari– söndag 14 februari, kl 12~16
Havremagasinet länskonsthall i Boden håller öppet. Grupputställning med Beatrice Gibson, Susanna Jablonski, Birgitta Linhart, Fathia Mohidin, Charlotte Posenenske, Tommy Tommie och Danae Valenza.

Lördag 13 februari–söndag 14 februari, kl 14~18
Det gamla fängelset Vita Duvan håller öppet med Maria W Horns hyllade Elektroakustiska komposition "Den vita duvans lament"

Lördag 13 februari, kl 15~19
Konstnären Markus Öhrn och poeten David Väyrynens ljudinstallation "Bikt" ställs ut på isen nedanför Residensgatan i Luleå. Lyssna till ljudsatta vittnesmål av den äldre generationens tornedalskvinnor.

Boka gärna ditt besök via Billetto. Drop in i mån av plats!

För er som inte har möjlighet att ta del av Luleåbiennalen på plats arrangeras också en avslutningshelg online med en fullspäckad radio-show) ledd av biennalens curatorer. Här kommer du kunna ta del av konstnärsamtal, ljudverk och specialskrivna essäer!

Luleåbiennalens utställningar på Norrbottens museum, Luleå konsthall, Välkommaskolan i Malmberget och Silvermuseet i Arjeplog förblir stängda.

III. Lejonet och Apan
Ida Börjel

Utdrag från ”Miximum Ca Canny Sabotagemanualerna – you cutta da pay we cutta da shob” H//O//F, Moss, 2013.

Lejonet och Apan och trädet

Det var på den tiden då alla djuren levde
tillsammans. Apan tog ett lån av Lejonet och
Lejonet bad jämt om att få pengarna tillbaka.
Apan svarade från gång till annan Du ska få
dina pengar.

En dag vände sig Lejonet till chefen. Räven.
Herr Räv, Apan har tagit mina pengar. Fram
till denna dag har han inte återgäldat mig.

Alla djuren kallades till Frekvensen. Kon,
Fåret, Geten, Råttan, Hyenan, Buffeldjuret och
alla andra. Satt tysta under trädet och hörde
ärendets gång. Om inte Apan betalade skulle
han bli uppäten av lejonet. Så löd domen.
Det var det enda raka. På Lejonets styrka rår
ingen. Djuren visste att vara rädda för
Lejonet och rädslan spreds i Frekvensen.
Rädslan dömde Apan.

Om du inte betalar. Alla djuren sa samma
sak, Apan skulle ätas, alla var rädda.

När Räven, Chefen, såg den dömda Apan,
tyckte han inte om det, att Apan skulle ätas.
Han var inte intresserad av detta. Han sa:

Du, Apa, är dömd att ätas av Lejonet. Men du
ser trädet här mitt i Frekvensen. Jag, Räven,
dömer dig som alla andra. Så det är
konsensus på det. Men man kan inte äta
någon med trädet i åtanke.

Och Apan förstod Räven och han klättrade
upp i trädet i Frekvensen och alla djuren
lämnade Frekvensen och spreds för vinden.
Och Lejonet kunde inte äta Apan däruppe.

Då förstår även ett barn hur det är att låna
pengar. En annan sak är att Räven inte var så
demokratisk i sin blick på den svage. Men att
Apan skulle få lida i alla sina dagar i sitt
gömme.

Lejonet är kung över allting. Men i trädets
krona sitter Apan. Så gick det till när
Lejonet fick sin hunger.

~

Lejonet och Apan som drog i trådarna

Vladislav Surkov, biträdande chef för
presidentkansliet, i tevesoffan inför Vladimir
Putin: Dina utvärderingar är givetvis riktiga
jag skulle aldrig våga ifrågasätta dem

Lejonet slog sig ner i kungssätet och räknade
matgästerna en sa han och pekade med
lejonklon det är jag själv Lejonet två det
är Vargen där som blir tre med Björnen och
så Apan det blir fyra

Lejonet en till synes perfekt mix mellan
propaganda och showbiz Lejonet
centrumbilden i showens hjärta Lejonet
actiondockan på tigerjakt coolingen som
grenslar en Harley men också
hemmafruarnas språkrör i klagan över
mjölkpriserna

höjdpunkten i programmet är när Lejonet i
en rituell televiserad skampåleprocess sitter
öga mot öga med sina ministrar hur de
svettas och darrar av rädsla och skam för du
har svikit mig och ditt land säger Lejonet

Lejonet delade därpå bytet i fyra lika stora
delar jag är lejonkung så jag får givetvis första
biten nästa tillfaller mig då jag är den starkare
och den tredje är min för jag är modigare än
någon av er vad gäller den fjärde biten så är
den min för att det är den sista jag behöver
äta ordentligt

Lejonet tror sig alltid vara på savannen,
fast han matas i bur.

~
Ida Börjel är poet och översättare bosatt i Malmö. Börjel är aktuell med version 4.0 av Sabotagemanualerna i Norge, med hörspelsboken ”Arvodet – Marginalintäkten” på Förlaget Anti och i december ges belarusiska Julia Tsimafejevas ”Dagbok från Belarus” ut av Norstedts förlag i Börjels översättning.

Radio 65.22 är ett tvärsnitt av biennalens tema och innehåll som förstärker och tillgängliggör skrivna texter, gestaltade situationer och konstnärliga röster. Radio 65.22 möjliggör också för dig som inte kan uppleva Luleåbiennalen på plats i Norrbotten att ta del av valda delar av årets aktiviteter. Vi vill skriva in oss i en experimentell och utforskande radiotradition där själva mediet blir en plattform för vår idé om radio och dess förmåga att skildra och avspegla vår omvärld. Radio 65.22 får till uppgift att på ytterligare sätt berätta om verkligheten, som kanske inte är möjligt genom bilden eller texten.

Under Brottstycken: Tiden på jorden presenteras radioprogram och ljudverk i olika genrer och former som på ett eller annat sätt är ett utsnitt ur årets biennal. Platsens ande är ett turnerande litteratursamtal om språk och plats. Under ledning av kulturjournalisten och författaren Kerstin Wixe söker vi upp platser som varit avgörande för en författares berättelser eller bär berättelsens historia. Även DeKonstruktion handlar om plats: en serie program som utspelar sig i Malmberget. Vävda sånger är en fördjupande serie radioprogram som accentuerar sången, röstens och berättandets roll i skapandet av nya världsbilder och -ordningar. Vävda sånger har producerats i samarbete med Statens konstråd.

Lyssna, begrunda, njut!